xlnt

Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Killing us softly. Så otroligt viktigt.

Av xlnt - 15 februari 2012 17:24

För någon dag sedan på morgonen slog jag som vanligt igång datorn och klickade runt på alla de bloggar jag läser, samtidigt som jag åt frukost och drack den första koppen te av många. Mina dagar just nu räknas inte i timmar utan antalet tekoppar som dricks för att råda bot på den här hostan. Men det var bara en parantes.


Det jag ville komma till är det här klippet som jag hittade på niotillfem-Sandras blogg. Det är i två delar och det är så otroligt viktigt. Det är någonting som man borde tänka på och som jag många gånger upprörs över, även om det inte helt är i den utsträckningen som avhandlas i klippen. Jag kan inte förstå hur det är den här bilden som reklamen skickar ut som vi faktiskt vill att barn och ungdomar ska indoktrineras i. Därför att det är normen just nu. Men är den verkligen bra?

Hur kan det vara okej och hur kan det ses som alldeles normalt att man ska vara så smal att man till slut dör? Att smalhet är viktigare än att få i sig all den näring och alla de vitaminer som man ska få i sig.

Hur kan det vara okej att ungdomar får lära sig att de är objekt?


Jag tycker också om att vara snygg och jag ser också de här reklamerna och jag går också runt och anser att jag är tjock, ibland direkt fet. För ja om man ska se till normen är jag inte normal. Jag är tjock.

Och när jag inte får (hittar) en pojkvän då är det inte det faktum att jag inte har hittat rätt man som är problemet. Utan jag letar fel på mig och hur jag ser ut. Om jag tränar då blir jag smal och då kommer jag att hitta en pojkvän. Och jag vet sett till mina vänner att detta inte enbart är jag.

Hur kan det anses vara en okej tanke att skapa i någons huvud?


Frågan är alltid vad som kom först. Bilderna som sprids i reklamen eller det vi anser är vackert. Det har alltid varit rådande trender och hur man ska se ut. Framförallt kanske för kvinnor även om männen också har sitt i att man ska se vältränad ut och vara en man. Men den här smalhetshysterin där man uppmanas att smeta in ansiktet i antirynk-krämer vid tjugo års ålder. För att att vara gammalt är något fult. Nej jag menar att se gammal ut det är någonting som man inte ska eftersträva. Det är känns så otroligt absurt och som att vi kanske eventuellt borde tänka efter ett par varv till.


Jag har haft den här diskussionen med någon som påpekade att det inte är hälsosamt att vara överviktig.

Och det är förvisso sant. Onekligen. Men jag pratar inte ens om de som är ohälsosamt överviktiga. Vi pratar om normalbygda tjejer som får veta att de är för tjocka. Eller om smala tjejer som får höra att deras bröst inte duger till eftersom de är alldeles för små. Då är det inte kroppen som är ohälosam det är det rådande idealet.

Eftersom inte en människa kan, även om hon försökte, förverkliga det ideal som är och som pumpas ut i alla de skönhetsreportage och alla de reklambilder som publiceras i tidningar och på teve. Eftersom det inte finns på riktigt. Det är gjort i någons fantasti och i någons dator. Och det måste man komma ihåg. Det är inte på riktigt men det blir riktigt otrevligt när det är det som unga tjejer strävar efter att bli.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av xlnt - 9 april 2012 21:19

                                        ...

Av xlnt - 28 mars 2012 15:12

Det är väldigt tyst här. Inser det också. Har inte skrivit på nästan en månad. Detta beror på att jag funderat mycket över den här bloggen på senaste tiden. Till och från och nästan hela tiden. Jag vill göra om. Har lite tankar och funderingar. S...

Av xlnt - 4 mars 2012 17:45

Så här på söndageftermiddagen tänkte jag ge mig på att nämna mina topp fem produkter i badrumsskåpet. Har ganska mycket prylar jag tycker om men de här är de jag använder mest och som på många sätt förgyller mitt ansikte. Alla produkter är nämligen s...

Av xlnt - 20 februari 2012 20:57

   Fina vänner som ringer och pratar länge i telefon. Och man saknar så man går i bitar där man sitter på golvet lutad mot köksskåpen eftersom telefonen är döende och sladden inte räcker längre än dit. Stora snöflingor som dansar runt sig själva ...

Av xlnt - 13 februari 2012 11:00

    Det här var vad jag pysslade med i fredags kväll. Förutom att se film och mysa i soffan under en filt med oräkneliga koppar te. Tänkte att det kunde vara gott med en efterrätt eftersom jag skulle vara hemma. Så jag gjorde en snabb hallonpaj,...

Ovido - Quiz & Flashcards