xlnt

Alla inlägg under februari 2011

Av xlnt - 28 februari 2011 11:00

Inatt var det Oscarsgalan. Traditionsenligt satt jag uppe och såg den.

Eller snarare låg jag nedbäddad i soffan och såg den.


För själva galan började klockan 02.30, svensktid och höll på till 06.20

Därför såg det ut såhär hemma hos mig:  


            


Kommentatorerna i Sverige var Filip och Fredrik, som förövrigt inte alls var bra. De pratade mitt i talen, i uppträdanderna och snöade in på helt orelevanta saker. Jag tycker att de förstörde hela Oscarsgalan lite genom sitt pladder.


Introduktionen:



Jag hejade lite på The king's speech och de vann fyra Oscar, bland annat för "Bästa manliga skådespelare" (Colin Firth) och "Bästa film".


Gravida Natalie Portman var en dröm i sin lila klänning och fick Oscar för "Bästa kvinnliga skådespelarska" för sin roll i The black Swan. En film som jag vill se på bio så fort den börjar visas.


Tyvärr orkade jag inte vara uppe och se hela utan gav upp vid klockan 05.00

Men jag tyckte överlag att det var en bra Oscarsgala, utan större överraskningar. Och med många klädbyten för Anne Hathaway.


Av xlnt - 27 februari 2011 11:00

Godmorgon, eller ja godförmiddag för er morgonpigga.

Det är plusgrader ute.

Jag har just kommit upp ur sängen. Det blev sent igår. Riktigt sent.


Men jag hade fantastiskt trevligt. Var återigen hos fantastiska Dennis för Schlagerkväll. Det vankades Mojito och vitt vin. Kortspel och skratt. Och så Melodifestivalen.

Sedan gick vi till vidare. Inte till krogen denna gång utan till en privat fest.

En klassfest.

Där vi kände oss lite som outsiders till en början. Eftersom alla stod i grupper och det var egentligen bara två av oss som kände någon. Men sen släpte det.

Som det alltid gör.

Och jag hade trevligt. Fantastiskt trevligt.

Och jag fick höra att jag verkade vara en glad person som har leende på läpparna hela tiden. Vilket inte är helt fel.


Idag ska jag ta tag i lite läsning. Men jag ska också dammsuga, tvätta kläder och färga Emmas hår.

Och kanske möblerar jag om mitt kök. I alla fall lite.

Sen inatt är det Oscarsgalan.


Vad har ni för er?

Av xlnt - 24 februari 2011 22:30

Okej så det blev inte kokos-toppar igår. Det blev kokos-flarn.

Men de var goda för det.

Speciellt till en skål med glass insåg jag idag.


Här är i alla fall receptet jag använde. Fantastiska Elsas fina kokos-toppar.

Men jag hade för lite kokos hemma och gav mig på en chansning att de skulle gå i alla fall. Jag gör om dem sen med rätt mängder och då blir det bild. För fantastiskt goda är de men inte speciellt vackra.


Imorgon är det fredag igen.

Och jag ser fram emot en lugn kväll hemma framför på spåret.

Med en skål popcorn i knät. Det ska inte bli helt fel.


Hur har er dag varit?


Av xlnt - 23 februari 2011 17:04

Jag har skrivit hela dagen.

Jag borde läsa. Och ändå sitter jag här så många gånger.

Pratar med fina mamma och väntar på att syster ska ta sig hem så vi kan skypa.


Och jag funderar på att baka. En kopp kaffe och muffins eller kokos-toppar vore ju inte helt fel såhär på kvällskvisten. Med kurslitteratur som ska läsas och tv senare på kvällen. Sen kan de frysas in till något oväntat (eller väntat) besök och tillfälligt sug på kvällfika.


Det låter inte helt fel måste jag säga själv. Lite som en plan.

Men först, som alla studenter måste när det är pluggning på G, ska här tas tag i disken.


Har ni något bra muffinsrecept?

Av xlnt - 23 februari 2011 08:45


"Most days of the year are unremarkable.

They begin, and they end with no lasting memories made in between.

Most days have no impact on the course of a life""


Av xlnt - 22 februari 2011 22:09

Hittade en nya tröja idag.

Så otroligt varm och mjuk.

I en ljuvlig skogsgrönfärg.

Som man kan ha både till leggings och jeans.


Men det kostade 400kr.

Så, behålla eller lämna tillbaka?


      


  


(skärpet har ett par år på nacken. Minns inte ens var det var jag köpte det.)

Av xlnt - 22 februari 2011 10:00

Jag ska åka till Ryssland i april. Det ska bli fantastiskt spännande.

Det är ett av de länder som jag intresserar mig mest för här i världen.


Har länge varit intresserad av de länder som ingick i Sovjetunionen och hur de gått för dem sedan muren föll. Men jag har aldrig tidigare besökt något av dem.

Så det här ska bli fantastiskt.

Av xlnt - 21 februari 2011 22:39

Så filmen, den film som tog mig kanske två veckor innan jag faktiskt såg.

Av en eller annan anledning.

District 9.


Är inte mycket för SciFi-filmer. Nog har jag sett ett antal men det brukar inte vara mitt första val. När jag dessutom, just när jag slagit på filmen får höra, av en kompis och vi har i princip så långt ifrån samma filmsmak man kan komma, att det är bra film. Då sänks mina förhoppningar avsevärt (Ledsen J men du skulle känna precis samma sak om det visade sig att du just såg en film, du inte visste så mycket om, som jag råkar gilla. And you know it!)


I alla fall. Den var bra. Förvånansvärt bra. Hade lite svårt för allt blod och hur tydligt det var när folk blev skjutna (men det är väl å andra sidan lite av Peter Jacksons specialitet vad jag förstår) och när det var som värst var jag faktiskt tvungen att pyssla med datorn samtidigt. Nu kan jag säkerligen vara känsligare än många andra på den punkten (jag skulle till exempel aldrig få för mig att se Saw-filmerna och är väl egentligen inte så överdriver förtjust i krigsfilmer av samma anledning). Jag gillar inte våld.

Men bortsett från det, var det en ganska annorlunda film om utomgjordingar. En film som inte gjorde dem till ett hot mot oss på samma sätt som annars brukar vara, även om personerna i filmen nog ville ha oss att tro det. Det var också ett intressant grepp att ha den gjord som en dokumentär även om jag tycker att de tappade det lite halvvägs in i filmen. Vilket, utifrån handlingen, kanske inte var helt konstigt.

Den behandlade rasism på ett sätt som inte var sådär störande tydligt som det kan vara ibland. Då det tar över hela filmen. Bra budskap som man kunde ta till sig utan att det kändes tjatigt med andra ord.


Slutligen grät jag hysteriskt. Skakade på huvudet åt mig själv och undrade hur jag blev så blödig. Men att jag faktiskt brydde mig så mycket om delar av karaktärerna i filmen är ändå ett gott betyg. Framförallt sen kärlekshistorien, som i min värld ofta är ganska viktig i en film som i övrigt är relativt utan hopp och ljus, gick rätt förlorad och man fick ingen egentlig chans att lära känna dem som par.


Den får en stark 3 av 5 av mig.

Ovido - Quiz & Flashcards